Ada beberapa faktor yang menyebabkan umat Islam dituntut oleh Syara’ agar menegakkan kerajaan atau pemerintahan Islam iaitu;



a) Untuk mendaulatkan agama Allah[1].

Sesungguhnya setiap orang Islam dipertanggungjawabkan untuk bekerja / beramal bagi menegakkan kalimah Allah (iaitu agamaNya) supaya menjadi tinggi kepada tahap yang setingginya.

وَ جَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا السُّفْلَى وَ كَلِمَةَ اللهِ هِيَ الْعُلْيَاْ (التوبة : 40)
“Dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah dan kalimat Allah (agamaNya) yang tinggi…”

Sabda Rasulullah s.a.w. ;

مَنْ قَاتـَلَ لِتــَكُوْنَ كَلِمَةُ اللهِ هِيَ الْعُلْيَاْ فَهُوَ فِيْ سَبــِيْلِ اللهِ
“Barangsiapa yang berperang untuk menjadikan kalimah Allah yang tertinggi sekali maka ianya berjuang di jalan Allah”.

Kalimah Allah tidak akan tertegak ke tahap yang paling mulia pada setiap negeri, negara, kawasan atau rantau yang didiami oleh orang-orang Islam melainkan sekiranya orang-orang Islam di situ memerintahnya dengan pemerintahan Islam. Selagi mana kawasan atau muka-bumi umat Islam masih diperintah dengan sistem yang lain daripada Islam maka sekali-kali kalimah Allah tidak akan menjadi kalimah yang paling tinggi bahkan hal ini merupakan satu pemujaan dan pengagungan kepada kalimah-kalimah kufur dan sistemnya.



Selagi mana orang-orang Muslimin tidak merupakan orang-orang yang memerintah dengan sistem Islam maka selagi itulah ketinggian / keizzahan itu tidak akan menjadi milik ahli iman dan Islam. Ini adalah bertentangan sama sekali dengan kedudukan sebenar yang telah difirmankan oleh Allah S.W.T. ;

وَلــِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُوْلِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَ لَكِنَّ الْمُنَاْفِقِيْنَ لَاْ يَعْلَمُوْنَ
“Padahal kekuatan itu hanyalah bagi Allah, RasulNya dan bagi orang-orang yang beriman, tetapi orang-orang munafiq itu tiada mengetahui” (al-Munafiqun ; 8)

Dengan demikian, sekaligus dapat kita fahami bahawa ketika mana Islam tidak menjadi agama bagi negara (yakni pemerintahan dalam negara tidak mengikut Islam) dan ketua negara (raja atau perdana menteri) bukan seorang muslim, maka keadaan ini adalah bertentangan sama sekali dengan seluruh prinsip Islam. Bagi orang-orang Islam, mustahil keadaan ini boleh dibiarkan berterusan bahkan menjadi kewajipan ke atas mereka untuk bangkit dengan segala kekuatan yang ada pada mereka untuk menentang sistem-sistem (yang tidak Islam) ini sehingga ianya tumbang.

b) Untuk melaksanakan ajaran dan hukum-hakam Islam dengan sempurna di dalam negara.

Kerajaan Islam wajib ditegakkan untuk memastikan ajaran Islam dapat dilaksanakan dengan sempurna di atas muka-bumi ini. Terdapat banyak hukum-hakam Islam yang akan terabai jika umat Islam tidak mempunyai kerajaan yang mendaulatkan undang-undang Islam dalam segenap aspek kehidupan mereka.

Allah S.W.T. telah mewajibkan umat Islam melaksanakan hukum hudud bagi beberapa kesalahan jenayah yang telah disebutkan di dalam al-Quran dan as-Sunnah iaitu kesalahan membunuh, mencuri, merompak, meminum arak, berzina, menuduh orang berzina tanpa empat saksi dan kesalahan murtad. Penetapan hukum-hakam jenayah ini dapat dilihat dengan jelas di dalam al-Quran (iaitu ayat 178 surah al-Baqarah, ayat 92 surah an-Nisa’, ayat 32 surah al-Maidah, ayat 2 dan 4 surah an-Nur), dalam hadis Nabi dan menjadi suatu yang disepakati oleh para ulama’.

Kita semua maklum bahawa tugas melaksanakan undang-undang ke atas kesalahan jenayah bukanlah menjadi hak individu tetapi ia merupakan tanggungjawab kerajaan. Oleh itu, untuk memastikan perintah Allah supaya melaksanakan hukum-hakam hudud di atas dapat dilaksanakan dan kita akan terlepas dari dipertanggungjawabkan di hadapan Allah kerana mengabaikannya maka wajib ke atas kita selaku umat Islam untuk menegakkan kerajaan Islam yang akan melaksanakan hukum-hakam tersebut.

Allah S.W.T. juga mewajibkan umat Islam menjalankan syura (permesyuaratan) dalam urusan mereka (lihat ayat 38 surah asy-Syura dan ayat 159 surah al-Imran), menjalankan kehakiman yang adil dan berdasarkan hukum / undang-undang yang diturunkan Allah (lihat ayat 58 surah an-Nisa’ dan ayat 44 surah al-Maidah), menjalankan ekonomi yang adil, bebas dari riba, pembaziran, perkara-perkara yang memudaratkan manusia (lihat ayat ayat 84-85 surah Hud, ayat 188 surah al-Baqarah, ayat 278-279 surah al-Baqarah, ayat 1-3 surah al-Muthaffifin, ayat 67 surah al-Furqan, ayat 7 surah al-Hasyr), menyeru kepada makruf (kebaikan) dan mencegah daripada kemungkaran (lihat ayat 104 surah al-Imran), membuat persediaan sepatutnya untuk jihad (lihat ayat 60 surah al-Anfal), membasmi perkara-perkara yang diharamkan Syara’ seperti arak dan judi (ayat 90 surah al-Maidah), pelacuran (ayat 33 surah an-Nur), pendedahan aurat (ayat 31 surah an-Nur) dan kewajipan-kewajipan yang lainnya.

Kewajipan-kewajipan di atas memerlukan sebuah kerajaan yang benar-benar mendaulatkan Islam untuk melaksana dan mengkuatkuasakannya di dalam negara. Mengharapkan individu semata-mata adalah mustahil kerana kuasa dan kemampuan individu adalah kecil dan terhad. Begitu juga, mengharapkan kerajaan sekular untuk melaksanakannya adalah sia-sia kerana sememangnya kerajaan sekular tidak bercita-cita melaksanakan ajaran agama kecuali dalam hal-hal berkaitan ibadah dan kerohanian sahaja.

Kerana ketiadaan kerajaan Islamlah kita melihat hari ini hampir keseluruhan perkara yang dituntut oleh Allah di atas tidak ditegakkan. Dalam negara kita hari ini manusia yang melakukan jenayah tidak dihukum berdasarkan hukum Allah, orang-orang murtad dibiarkan tanpa tindakan sewajarnya, keputusan-keputusan dibuat oleh kerajaan atau kuasa-kuasa dalam kerajaan (parlimen, kabinet, kehakiman) tanpa merujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah, ekonomi riba dan corak perniagaan kapitalis berleluasa dalam negara, perkara-perkara munkar yang bercanggah dengan ajaran Islam (seperti riba, judi, arak, pelacuran, pendedahan aurat dan sebagainya) berlaku dengan bebas tanpa ada usaha-usaha pembasmian oleh kerajaan, pesta-pesta atau konsert-konsert dari artis-artis yang memaparkan budaya-budaya kotor yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam (seperti pemujaan kepada wanita, pendedahan aurat, perlakuan yang tidak senonoh, ikhtilat (percampuran bebas lelaki dan wanita) dan sebagainya) masih lagi diberi permit oleh kerajaan dan adakalanya kerajaan sendiri yang bertindak menganjurkannya. Sebenarnya banyak lagi pelanggaran-pelanggaran Syara’ yang berlaku di dalam negara kita hari ini lantaran daripada tidak adanya kerajaan Islam yang bertanggungjawab melaksanakan ajaran Islam sepenuhnya dalam negara.

Berlakunya fenomena-fenomena di atas menunjukkan dengan jelas, terang dan nyata bahawa negara kita hari ini bukanlah sebuah negara Islam dan kerajaan kita yang ada hari ini bukanlah sebuah kerajaan Islam. Ini kerana negara dan kerajaan Islam yang sebenar ialah yang berusaha untuk menegakkan segala perintah Allah sama ada membabitkan kerajaan atau rakyat dan tidak akan membiarkan satupun undang-undang Islam diabaikan apatahlagi dicemari kerana kelak ia akan dipersoalkan dihadapan Allah Taala di akhirat nanti.

Dalam satu kaedah feqah yang disepakati oleh ulama’ Islam ada dinyatakan;
مَاْ لَاْ يَتـِمُّ الْوَاْجِبُ إِلَّاْ بــِهِ فَهُوَ وَاْجــِبٌ
“Apa-apa urusan yang tidak sempurna sesuatu kewajipan melainkan dengannya maka ia juga turut menjadi wajib”.

Kaedah ini menunjukkan kepada kita bahawa; oleh kerana terdapat banyak kewajipan-kewajipan syara’ yang tidak dapat ditegakkan apabila tidak adanya kerajaan atau pemerintahan Islam sedangkan kewajipan-kewajipan ini diwajibkan Allah ke atas umat Islam melaksanakannya, maka dengan sendirinya kerajaan atau pemerintahan Islam menjadi suatu keperluan kepada umat Islam dan mereka wajib berusaha untuk mendapatkannya demi memastikan kewajipan menegakkan Islam dengan sempurna dapat dilaksanakan oleh mereka.

Dalam hal mencegah manusia daripada mungkar, tidak semua manusia akan tunduk kepada hukum-hakam dan penetapan Syara’ semata-mata dengan nasihat dan tunjuk-ajar atau ancaman (siksaan) dan galakan (pahala) dari al-Quran dan Sunnah. Dalam hal ini, perlunya kuasa kerajaan atau pemerintahan yang mempunyai autoriti ke atas mereka untuk memaksa mereka agar mematuhi undang-undang dan hukum-hakam Syara’.

Inilah kenyataan yang dapat difahami dari satu Hadis[2];
إِنَّ اللهَ لَيَزَعُ بــِالسُّلْطَاْنِ مَاْ لَاْ يَزَعُ بــِالْقُرْآنِ
“Sesungguhnya Allah menghapus dengan kekuasaan apa yang tidak dihapusNya dengan al-Quran”.

[1] Min ajli khutuwwah ilal amam, Syeikh Said Hawa, m.s 18, cet. Muassasah al-Khalij al-‘Arabi (1988).
[2] Tafsir al-Quranul ‘Azim, Ibnu Katsir, jil. 3, m.s 66, cet. Darul-Khair Beirut (1991).

0 comments: